Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Wolinie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół nr XX/07 z sesji Rady Miejskiej w Wolinie, która odbyła się w dniu 22 listopada 2007r.


Protokół nr XX/07

z sesji Rady Miejskiej w Wolinie,

która odbyła się w dniu 22 listopada 2007r.

  1. OBECNOŚĆ:

W dwudziestej sesji Rady Miejskiej uczestniczyło 14 radnych. Listy obecności są załącznikiem Nr 1 do protokołu.

II. PORZĄDEK OBRAD:

  1. Otwarcie obrad i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie porządku obrad.

  3. Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji.

  4. Podjęcie uchwały w sprawie zawarcia przez Gminę - Miasto i Gmina Wolin Porozumienia międzygminnego z Gminami: Miasto Międzyzdroje oraz Miasto Świnoujście w sprawie utworzenia Europejskiego Centrum Różnorodności Biologicznej Wolin - Uznam;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  5. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użyczenie niezabudowanej działki nr 314/4 o pow. 4,8941 ha, położonej w obr. Mokrzyca;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  6. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste działki nr 268/10 o powierzchni 761 m2 , położonej w obrębie nr 3 Wolina, przeznaczonej na poprawienie warunków zagospodarowania działki nr 268/1;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  7. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie części działek nr 260/4 i 264/5 położonych w obrębie nr 4 Wolina, przeznaczonych na poprawienie warunków zagospodarowania działek nr 264/6, 264/7 i 260/5;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  8. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w formie darowizny na rzecz Powiatu Kamieńskiego części działki nr 64/1 położonej w Troszynie, przeznaczonej na poszerzenie drogi oznaczonej jako działka nr 65/2;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  9. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie części działki nr 64/1 położonej w Troszynie, przeznaczonej na poprawienie warunków zagospodarowania działki nr 77;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  10. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie części działki nr 148/10 położonej w Recławiu, przeznaczonej na poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości oznaczonej jako działki nr 144/2, 148/4, 148/5, 148/9;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  11. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie na rzecz najemcy budynku mieszkalnego nr 21 położonego w Kodrąbku wraz z działką nr 94/3 o powierzchni 2300 m2;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  12. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego nr 3 położonego przy ul. Wojska Polskiego 24 w Wolinie;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  13. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę niezabudowanych działek gminnych nr 50/26 i 50/32 o łącznej powierzchni 276 m2 położonych w Wisełce na działkę niezabudowaną nr 50/28 o powierzchni 31 m2 położoną w Wisełce;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  14. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie na rzecz najemców budynku mieszkalnego nr 38 położonego przy ul. Niedamira w Wolinie wraz z zabudową gospodarczą oraz działkami nr 205/1 i 206/2, obręb 3 Wolina;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  15. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie działek nr 59/2 o powierzchni 134 m2 oraz nr 61/32 o powierzchni 796 m2, położonych w obrębie 4 Wolina, przeznaczonych na poprawienie warunków zagospodarowania działki nr 60;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  16. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego nr 1 położonego w budynku nr 3 przy ulicy Niedamira w Wolinie;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  17. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego nr 3 położonego w budynku nr 5 przy ulicy Moniuszki w Wolinie;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  18. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie na rzecz najemcy budynku mieszkalnego nr 36 położonego w Kodrąbku wraz z zabudową gospodarczą oraz działką nr 165/6 o powierzchni 2343 m2;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  19. Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu Miasta i Gminy Wolin w 2007r. ( dot. kwoty 1 381 345,00 );

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjecie uchwały.

  20. Podjęcie uchwały w sprawie opłaty za posiadanie psów;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjecie uchwały.

  21. Podjęcie uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjecie uchwały.

  22. Podjęcie uchwały w sprawie opłaty miejscowej na terenie miejscowości Wolin, Wisełka, Świętouść, Kołczewo, Karnocice, Żółwino i Piaski Wielkie;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjecie uchwały.

  23. Podjęcie uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta dla celów podatku rolnego na rok podatkowy 2008;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjecie uchwały.

  24. Podjęcie uchwały w sprawie podatku od nieruchomości;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjecie uchwały.

  25. Projekt uchwały Rady Miejskiej w Wolinie w sprawie ustalenia inkasa od poboru zobowiązań podatkowych,

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjecie uchwały,

  26. Informacje Przewodniczącej o sprawach wniesionych do Rady.

  27. Wolne wnioski, zapytania i interpelacje radnych.

  28. Zamknięcie obrad.

  1. PRZEBIEG OBRAD:

Ad. 1 i 2.

Dnia 22 listopada 2007r. o godz. 1500 Przewodnicząca Rady Miejskiej w Wolinie - radna Ewa Halicka - otworzyła obrady XX sesji Rady Miejskiej i przywitała przybyłe na sesję osoby: radnych, zaproszonych gości i inne osoby obecne na sesji.

Na podstawie listy obecności i złożonych w niej podpisów radnych stwierdziła, że obrady są prawomocne. Rada jest władna do stanowienia i podejmowania uchwał. Lista obecności - załącznik nr 1 do protokołu.

Przewodnicząca Rady wnioskowała o rozpatrzenie punktu 24 o treści: „Podjęcie uchwały w sprawie podatku od nieruchomościjako punktu 5, z uwagi na obecność na sesji przedstawicieli firmy EPA/KAPPA - przedstawicieli ferm wiatrowych.

Za wnioskiem głosowało 11 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Na salę obrad wszedł radny Jan Klonowski. Stan radnych na sesji - 12.

Za przyjęciem porządku wraz z proponowaną zmianą głosowało 12 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Pozostałe punkty porządku obrad uzyskują odpowiednio nową kolejność.

Ad.3.

Przewodnicząca Rady Miejskiej poinformowała, iż protokół z dziewiętnastej sesji Rady Miejskiej został sporządzony zgodnie z wymogami Statutu Gminy i był wyłożony do wglądu w Biurze Rady Miejskiej. Radni nie wnieśli uwag do protokołu, w związku z czym Przewodnicząca wnioskowała o przyjęcie protokołu bez odczytywania. W wyniku głosowania wniosek o przyjęcie protokołu został podjęty jednogłośnie. Za przyjęciem protokołu bez odczytywania głosowało 12 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0 radnych.

Ad.4.

Opinię Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa do projektu uchwały w sprawie zawarcia przez Gminę - Miasto i Gmina Wolin Porozumienia międzygminnego z Gminami: Miasto Międzyzdroje oraz Miasto Świnoujście w sprawie utworzenia Europejskiego Centrum Różnorodności Biologicznej Wolin - Uznam przedstawiła zastępca Przewodniczącego Komisji - radna Maria Bednarczyk (zał. nr 2, pkt 1 opinii).

Radny Jan Frankowski zapytał, kto będzie desygnował przedstawicieli do ECRB. Jakie kryteria będą brane pod uwagę i czy Rada Miejska będzie miała wpływ na wybór. Co do zatrudnienia uważa, ze powinno być po dwie osoby z każdej gminy z odpowiednim kwalifikacjami i wykształceniem.

Zastępca Burmistrza Pan Ryszard Mróz przeprosił za nieobecność Burmistrz, który uczestniczy w szkoleniu ekspertów sądowych i wyjaśnił, że ECRB zostaje powołane jako ośrodek wspierający wszelkie prace związane z szeroko rozumianą turystyką. Przedstawicieli do Związku będzie desygnował Burmistrz.

Przewodnicząca wyjaśniła, że na pewno będzie rozpisany nabór na pracowników do ECRB, w którym określone zostaną wymogi i warunki jakie należy spełniać. Na początek będą niższe pensje, które wraz z szerszym zakresem prac mogą wzrosnąć.

Radny Marian Roszak stwierdził, że skoro gmina będzie desygnować środki na utrzymanie Związku, to powinna mieć w nim również swojego przedstawiciela.

Radny Mieczysław Rybakowski dodał, że to rada powinna mieć wpływ na wybór przedstawiciela.

Przewodnicząca zapytała radcę prawnego, czy jest prawne taka możliwość.

Pan Ryszard Mróz powiedział, że porozumienie zostało wynegocjowane przez burmistrzów i prezydenta, czyli strony reprezentujące porozumienie. Każda zmiana u nas będzie skutkowała koniecznością przekonania pozostałych uczestników porozumienia.

Radny Jan Klonowski stwierdził, że należy trzymać się wcześniejszych ustaleń, ponieważ pozostałe gminy już zaakceptowały projekt porozumienia.

Przewodnicząca wniosła o przeniesienie głosowania w powyższej sprawie po punkcie 25. W tym czasie radca prawny sprawdzi jakie uprawnienia ma Rada Miejska w powyższej sprawie. Radni 12 głosami za - podjęli jednogłośnie decyzję o przeniesieniu głosowania w/w projektu uchwały.

Ad.5.

Przewodnicząca Rady Miejskiej udzieliła głosu przedstawicielowi firmy EPA/KAPPA - reprezentującemu właścicieli elektrowni wiatrowych.

Pan Tomasz Adamczyk powiedział, że wcześniej nie mieli możliwości zapoznać się z projektem uchwały w sprawie podatku od nieruchomości. Intencją jego wypowiedzi było, żeby Rada utrzymała ten sam wymiar podatku, jaki obowiązywał w roku bieżącym. Przypomniał, że inwestor od 6 lat trwa na naszym obszarze i czynnie wspiera lokalne inwestycje. Uważa, że inwestor nie powinien być zaskakiwany zmianą stawek podatku, bo żaden biznesplan tego nie przewiduje. Poinformował o problemach związanych z budową ostatniej farmy oraz o zamiarze budowy kolejnych wiatraków w Jagniątkowie. Wnioskował, żeby mnie zmieniać dotychczasowej stawki podatku. Przekazał również deklarację właścicieli farmy w Jagniątkowie o gotowości przeniesienia firmy do Wolina, co spowoduje, że część podatku dochodowego z jej funkcjo-nowania pozostanie w gminie.

Opinię Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa do projektu uchwały w sprawie podatku od nieruchomości przedstawiła Zastępca Przewodniczącego Komisji radna Maria Bednarczyk (załącznik nr 2, pkt 24 opinii). Komisja wnioskowała o zmianę zapisu w § 1, pkt 2: od budowli parków elektrowni wiatrowych wraz z infrastrukturą z 1,4%, na 2%.

Radny Jan Frankowski powiedział, że inwestor oczekuje, żeby gmina była mu przyjazna. Firma zainwestowała duże środki, istnieje i wspomaga gminne inwestycje. Uważa, że należy stwarzać dobre warunki dla inwestora, w związku z czym wnioskował o pozostawienie na niezmienionym poziomie wysokości podatku od elektrowni wiatrowych.

Radny Czesław Zieliński powiedział, iż zgodnie z ustawą, co roku ustala się wysokość podatku od nieruchomości. Uważa, że obniżony podatek przynosi gminie znaczne straty. I chociaż docenia się dobrą współpracę właścicieli wiatraków z gminą i ich uczestnictwo w życiu gminy, to jednak proponował stawkę wnioskowaną przez Komisję Budżetu.

Radny Marian Roszak wnioskował o pozostawienie wysokości podatku jak w projekcie uchwały, a jedynie zwiększenie o stopień inflacji.

Przewodnicząca Rady powiedziała, że każdą sprawę można rozpatrywać z dwóch stron. Radny mówił o stracie w budżecie gminy, w związku z obniżeniem wcześniej stawki podatku, ale można też patrzeć pod kątem tego, ile zyskał budżet dzięki temu, że firma zainwestowała i wybudowała wiatraki na terenie gminy.

Radny Mieczysław Rybakowski wnioskował o 1,5% podatku dla elektrowni wiatrowych.

Radny Jan Klonowski jako radny poprzednich kadencji, zna sprawę budowy wiatraków i przybliżył temat obecnym na sesji. Zaznaczył, że radni przyjęli wówczas 1% podatku, ponieważ spodziewano się wysokiej wartości inwestycji. Okazało się, że wpływy były znacznie mniejsze. Uważa, że podwyżka o stopień inflacji jest śmieszna i wnioskuje o 2%, tak jak wniosła Komisja Budżetu.

Radny Konrad Janson powiedział, że projekt uchwały z taką stawką podatku przygotował Burmistrz. Radni chcieli ją podnieść, ale skoro firma zamierza nadal budować w naszej gminie, to proponuje nie zwiększać stawki.

Radny Mieczysław Rybakowski stwierdził, że 1,5% to znaczna kwota, trzeba tylko ją odpo-wiednio wydatkować.

Zastępca Burmistrza przychylił się od propozycji większości.

Radny Jan Klonowski proponuje stawkę pośrednią - 1,7%.

Wniosek radnego Rybakowskiego o zmianie z 1,4% do 1,5% poddano pod głosowanie. Za wnioskiem głosowało 11 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Pan Jacek Roman - przedstawiciel firmy EPA/KAPPA powiedział, że rada ma prawo podnieść podatek do 2%, ale coroczne podnoszenie stawki prowadzi do tego, że inwestycja przestaje być opłacalna. Apelował o pozostawienie wcześniejszej stawki. Prosił, żeby gmina była przyjazna dla inwestorów, tak by chcieli istnieć na tym terenie.

Przewodnicząca ogłosiła przerwę w obradach.

Po przerwie obrady wznowiono.

Poddano pod głosowanie zmiany w uchwale w sprawie podatku od nieruchomości. Za wprowadzeniem zmian głosowało 12 radnych, 0 przeciw, 2 wstrzymało się od głosu.

Projekt uchwały wraz ze zmianami poddano pod głosowanie. Za jej podjęciem głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu. Uchwałę podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XX/155/07 jest załącznikiem nr 3 do protokołu.

Ad.6.

Z opinią Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użyczenie niezabudowanej działki nr 314/4 o pow. 4,8941 ha, położonej w obr. Mokrzyca zapoznał radnych Przewodniczący Komisji Konrad Janson. Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały, wnioskując jednocześnie o uzgodnienie i zastosowanie krótszego okresu użyczenia (zał. nr 2, pkt 2 opinii).

Głos zabrał przedstawiciel stowarzyszenia Pan Mikołaj Męciński i poinformował, że działają od kilku miesięcy i dopiero się rozwijają. Dotychczas jeździli po polach i lasach. Wykorzystanie terenu pozwoli im na bezpieczne jeżdżenie.

Radny Konrad Janson zapytał czy, jeżeli do stowarzyszenia będzie należało więcej osób, to korzystanie z terenu nie będzie uciążliwe dla mieszkańców.

Pan Męciński odpowiedział, że nie wszyscy będą jeździli w tym samym czasie.

Radny Czesław Zieliński zapytał o możliwości finansowe stowarzyszenia. Zaznaczył, że teren jest zarośnięty i zaśmiecony, czy dadzą radę przygotować działkę do użytku.

Pan Męciński odpowiedział, że do uprzątnięcia terenu wykorzystają własną pracę i pieniądze.

Przewodnicząca Rady Ewa Halicka zaproponowała użyczenie terenu na 2 lata. Jeśli w tym czasie uporządkują miejsce, to wówczas Rada przychyli się do wniosku i przedłuży okres użytkowania.

Radny Jan Frankowski prosił o umieszczenie na tablicach ogłoszeń informacji o działaniu stowarzyszenia, może inne osoby również będą chciały przystąpić do nich.

Wniosek o dwuletni okresie użyczenia poddano pod głosowanie. Za jego przyjęciem głosowało 13 radnych, 0 przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

Za podjęciem uchwały w powyższej sprawie głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XX/156/07 jest załącznikiem nr 4 do protokołu.

Punkty od 7 do 11 prowadziła Wiceprzewodnicząca Rady Danuta Szubert.

Z sali obrad wyszła radna Ewa Halicka i radny Jan Klonowski. Stan radnych na sesji 12.

Ad.7.(6).

Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa przedstawił opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste działki nr 268/10 o powierzchni 761 m2 , położonej w obrębie nr 3 Wolina, przeznaczonej na poprawienie warunków zagospodarowania działki nr 268/1 (zał. nr 2 pkt. 3 opinii).

Komisja wniosła o przekształcenie działki 268/1 z użytkowania wieczystego na własność i o przeznaczenie do sprzedaży działki nr 268/10. Komisja wniosła o nie podejmowanie powyższej uchwały.

Projekt uchwały w powyższej sprawie poddano pod głosowanie. Za jej podjęciem głosowało 0 radnych, 10 radnych przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

Projekt uchwały stanowi zał. nr 5 do protokołu.

Ad.8.(7).

Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa zapoznał radnych z opinią Komisji do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie części działek nr 260/4 i 264/5 położonych w obrębie nr 4 Wolina, przeznaczonych na poprawienie warunków zagospodarowania działek nr 264/6, 264/7 i 260/5 (załącznik nr 2, pkt 4 opinii).

Radny Jan Frankowski zapytał dlaczego są takie części działek, czy nie powinna być podana powierzchnia tych działek. Podana jest tylko łączna powierzchnia wszystkich części działek czy nie można ich scalić.

Pani Kierownik Referatu Geodezji wyjaśniła, że te działki jeszcze nie są podzielone, dlatego jest mowa o częściach. Gdyby doszło do scalenia działek, to nie spełniałaby ona wymogów samodzielnej działki. Wyjaśniła jakie powierzchnie posiadają działki macierzyste i o ile zostaną powiększone.

Na salę obrad powrócili radni: J. Klonowski i E. Halicka. Stan radnych 14.

Wiceprzewodnicząca ogłosiła krótką przerwę.

Po przerwie obrady wznowiono.

Radny Konrad Janson zapytał ile wynosi strefa ochronna dla cmentarzy.

Pani Klonowska odpowiedziała, że taka strefa wynosi 50 metrów od cmentarza.

Radny Czesław Zieliński zaznaczył, że po scaleniu można uzyskać dużą działkę pod zabudowę, jest dojazd i media.

Radny Rybakowski zapytał, czy na scalonej działce można by wybudować budynek.

Pani Klonowska odczytała opinię Kierownika Referatu Budownictwa, z której wynika, że nie można nic wybudować, ponieważ brak jest minimalnej powierzchni.

Radna Danuta Szubert zapytała czy działki te mogą być sprzedane po cenie rynkowej. Klonowska wyjaśniła, że zawsze nieruchomości sprzedawane są w cenie rynkowej, czy w trybie prze-targowym, czy bez przetargu. Występuje obrót wolnorynkowy. Wyjaśniła również, że strefa ochronna może być przeznaczona pod zieleń lub parking, nie może być jednak zabudowana.

Projekt uchwały w powyższej sprawie poddano pod głosowanie. Za jej przyjęciem głosowało 2 radnych, 1 przeciw, 11 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XX/157/07 stanowi załącznik Nr 6 do protokołu.

Ad.9.(8).

Opinię Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w formie darowizny na rzecz Powiatu Kamieńskiego części działki nr 64/1 położonej w Troszynie, przeznaczonej na poszerzenie drogi oznaczonej jako działka nr 65/2 przedstawił Przewodniczący Komisji (zał. nr 2, pkt 5 opinii).

Projekt uchwały poddano pod głosowanie, za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XX/158/07 stanowi załącznik Nr 7 do protokołu.

Ad.10.(11).

Opinię Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie części działki nr 64/1 położonej w Troszynie, przeznaczonej na poprawienie warunków zagospodarowania działki nr 77 przedstawił przewodniczący komisji (zał. nr 2, pkt 6 opinii)

Projekt uchwały poddany został pod głosowanie, za jej przyjęciem głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XX/159/07 jest załącznikiem Nr 8 do protokołu.

Ad.11.(10).

Radni zapoznali się z opinią Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie części działki nr 148/10 położonej w Recławiu, przeznaczonej na poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości oznaczonej jako działki nr 144/2, 148/4, 148/5, 148/9 (załącznik Nr 2, pkt 7 opinii).

Na pytanie radnego Jana Frankowskiego, czy działka mająca po połączeniu 800 m2 nie mogłaby być przeznaczona do sprzedaży i jaki jest charakter tej działki, Kierownik Ref. Geodezji Pani Hanna Klonowska odpowiedziała, że działki leżą w strefie zabudowy mieszkaniowej na podmokłym terenie.

W wyniku głosowania, uchwała w powyższej sprawie podjęta została jednogłośnie. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XX/160/07 jest załącznikiem Nr 9 do protokołu.

Od punktu 12 obrady prowadziła Przewodnicząca Rady - radna Ewa Halicka.

Ad.12.(11).

Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa zapoznał radnych z opinią Komisji do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie na rzecz najemcy budynku mieszkalnego nr 21 położonego w Kodrąbku wraz z działką nr 94/3 o powierzchni 2300 m2 (zał. nr 2, pkt 8 opinii). Radni jednogłośnie - 14 głosami za podjęli uchwałę w powyższej sprawie.

Uchwała Nr XX/161/07 stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

Ad.13.(12)

Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa zapoznał radnych z opinią Komisji do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego nr 3 położonego przy ul. Wojska Polskiego 24 w Wolinie (zał. nr 2, pkt 9 opinii).

W wyniku głosowania, uchwała w powyższej sprawie podjęta została jednogłośnie. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XX/162/07 jest załącznikiem Nr 11 do protokołu.

Ad.14.(13).

Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa zapoznał radnych z opinią Komisji do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę niezabudowanych działek gminnych nr 50/26 i 50/32 o łącznej powierzchni 276 m2 położonych w Wisełce na działkę niezabudowaną nr 50/28 o powierzchni 31 m2 położoną w Wisełce (zał. nr 2, pkt 10 opinii).

Komisja wniosła o przekształcenie działki 50/27 z użytkowania wieczystego na własności i o przeznaczenie do sprzedaży działki nr 50/32 i 50/26. Komisja wniosła o niepodejmowanie powyższej uchwały.

Kierownik Referatu Geodezji wyjaśniła, że działka stanowi drogę do kościoła w Wisełce, jeśli właścicielka zagrodzi posesję, utrudni to dostęp do kościoła. Gmina od wielu lat zabiegała o prze-jęcie tej nieruchomości. Dopiero teraz jest taka możliwość. W tym przypadku chodzi o interes społeczny, a mianowicie drogę.

Radny Jan Klonowski stwierdził, że ta uchwała wydaje się niekorzystna, ale jeśli wziąć pod uwagę, że jest to droga, jest za tym, żeby doszło do zamiany.

Pani Klonowska powiedziała, że wniosek Komisji Budżetu jest zasadny.

Za wnioskiem Komisji Budżetu głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu. Za niepodjęciem uchwały w powyższej sprawie głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu (projekt uchwały, zał. nr 12).

Ad.15.(14).

Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa zapoznał radnych z opinią Komisji do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie na rzecz najemców budynku mieszkalnego nr 38 położonego przy ul. Niedamira w Wolinie wraz z zabudową gospodarczą oraz działkami nr 205/1 i 206/2, obręb 3 Wolina (zał. nr 2, pkt. 11 opinii).

W wyniku głosowania, uchwała w powyższej sprawie podjęta została jednogłośnie. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XX/163/07 jest załącznikiem Nr 13 do protokołu.

Ad.16.(15).

Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa przedstawił radnym opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie działek nr 59/2 o powierzchni 134 m2 oraz nr 61/32 o powierzchni 796 m2, położonych w obrębie 4 Wolina, przeznaczonych na poprawienie warunków zagospodarowania działki nr 60 (zał. nr 2, pkt 12 opinii).

Pani Hanna Klonowska wyjaśniła, że teren ten jest zagospodarowany, zadbany, żeby nie burzyć porządku proponuje się zbycie tych działek.

W wyniku głosowania, uchwała w powyższej sprawie podjęta została jednogłośnie. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XX/164/07 jest załącznikiem Nr 14 do protokołu.

Ad.17.(16).

Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa zapoznał radnych z opinią Komisji do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego nr 1 położonego w budynku nr 3 przy ulicy Niedamira w Wolinie (zał. nr 2, pkt 13 opinii).

W wyniku głosowania, uchwała w powyższej sprawie podjęta została jednogłośnie. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XX/165/07 jest załącznikiem Nr 15 do protokołu.

Ad.18.(17).

Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa zapoznał radnych z opinią Komisji do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego nr 3 położonego w budynku nr 5 przy ulicy Moniuszki w Wolinie (zał. 2, pkt 14).

W wyniku głosowania, uchwała w powyższej sprawie podjęta została jednogłośnie. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XX/166/07 jest załącznikiem Nr 16 do protokołu.

Ad.19.(18).

Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa zapoznał radnych z opinią Komisji do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie na rzecz najemcy budynku mieszkalnego nr 36 położonego w Kodrąbku wraz z zabudową gospodarczą oraz działką nr 165/6 o powierzchni 2343 m2 (zał. nr 2, pkt 15).

Pani Kierownik Ref. Geodezji wyjaśniła jak usytuowany jest budynek na posesji i jak wygląda sytuacja prawna.

W wyniku głosowania, uchwała w powyższej sprawie podjęta została jednogłośnie. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XX/167/07 jest załącznikiem Nr 17 do protokołu.

Przewodnicząca ogłosiła przerwę w obradach.

Po przerwie sesję wznowiono.

Ad.20.(19).

Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa zapoznał radnych z opinią Komisji do projektu uchwały w sprawie zmian budżetu Miasta i Gminy Wolin w 2007r. ( dot. kwoty 1 381 345,00) - zał. nr 2, pkt 16.

Radny Jan Frankowski powiedział, że pewne punkty powinny być rozpatrzone przez Komisję Oświaty i zapytał o kilka pozycji w uchwale. Wspomniał o problemie z dowozem uczniów i braku porozumienia dotyczącego np. wyjazdów dzieci różnych szkół na zawody.

Radny Mieczysław Rybakowski w imieniu Klubu Radnych przedstawił poprawki do w/w uchwały (zał. nr 18):

W § 1 kwota 1 381 345,00 zastąpić kwotą 706 545,00 i odpowiednio kwotę w dziale 700, w § 0770 również zastąpić kwotę istniejącą, kwotą 706 545,00.

W § 2 istniejące kwoty zastąpić odpowiednio:

- w dziale 600 - cały dział 600 wykreślić,

- w dziale 700, w części opisowej, po słowie: z wykupem nieruchomości dopisać działka 83, 84/2 w Chynowie,

- w dziale 750 kwotę 492 170,00 zastąpić kwotą 143 870,00

w rozdziale 75023 w § 4300 kwotę 283 600,00 zastąpić kwotą 35 000,00

w rozdziale 75095 w § 4300 kwotę 149 700,00 zastąpić kwotą 50 000,00

- w dziale 754 kwotę 95 300,00 zastąpić kwotą 26 800,00

w rozdziale 75412 w § 4210 kwotę 94 500,00 zastąpić kwotą 26 000,00 i dopisać po słowach Ochotnicza Straż Pożarna: OSP Kołczewo 10 000,00, OSP Ładzin 8 000,00, OSP Troszyn 8 000,00

W dziale 801 kwotę 150 000,00 zastąpić kwotą 60 000,00

W dziale 900 kwotę 100 000,00 zastąpić kwotą 80 000,00; wykreślić rozdział 90003 § 4300 z kwotą 20 000,00

W dziale 921 kwotę 78 500,00 zastąpić kwotą 27 500,00

W rozdziale 92109 kwotę 32 500,00 zastąpić kwotą 27 500,00

§ 2480 kwotę 30 000,00 zastąpić kwotą 25 000,00

Treść § 4210 wraz z kwotą 46 000,00 wykreślić

W tym projekcie uchwały dopisać dział i paragraf Świetlica wiejska - wykonanie centralnego ogrzewania w Recławiu na kwotę 25 000,00

Radny Czesław Zieliński powiedział, że uchwała została opracowana przez Skarbnika Gminy i zapytał jak Skarbnik widzi te poprawki, czy wszystkie wydatki zostały uwzględnione, na ile wystarczy tych środków.

Przewodnicząca powiedziała, że kwoty z projektu uchwały są na jeden miesiąc. Zastanawiała się na co może być wydatkowana tak duża kwota.

Radny Mieczysław Rybakowski zaznaczył, że wcześniej powinny być prowadzone rozmowy z Radą Miejską, zanim wprowadzi się zmiany do budżetu.

Zastępca Burmistrza, Pan Ryszard Mróz, poinformował, że szczegółowych wyjaśnień w paragrafach i celowości wydatkowanych pieniędzy dokona Skarbnik. Zaznaczył, że pieniądze zostały przeznaczone w określonym celu. Analizując konkretne paragrafy, zostało przygotowane na co te pieniądze poszły.

Przewodnicząca zapytała, czy pieniądze poszły, czy pójdą.

Pan Ryszard Mróz potwierdził, że poszły.

Radny Mieczysław Robakowski powiedział, że tak duże kwoty zostały wydane bez wiedzy Rady, to po co ta Rada jest.

Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że są przyjęte pewne zasady funkcjonujące w samorządach. W poprzedniej kadencji podobnie były procesowane przesunięcia budżetowe. Radni mogą nie zaakceptować ich, jeżeli nie zgadzają się lub zaakceptować jeśli informacja Skarbnika ich przekona.

Przewodnicząca Rady Ewa Halicka wyjaśniła, że w poprzedniej kadencji prawie co miesiąc były tzw. uchwały czyszczące, ale Burmistrz pytał Radę o zgodę na przesunięcia. Powiedziała, że Burmistrz powinien wystąpić do Rady, czy pozwala ona na dokonanie przesunięć. Powinni być zapytani, na co przeznaczyć te pieniądze.

Radny Marian Roszak podważył celowość wydatkowania pieniędzy na czyszczenie miasta, zatrudnianie do sprzątania. Proponował zakup zamiatarki.

Zastępca Burmistrza wyjaśnił na jakich zasadach pracują panie skierowane z Urzędu Pracy.

Radny Jan Klonowski stwierdził, że większość z tych pieniędzy została wydatkowana, co potwierdził Burmistrz. Lepiej byłoby, żeby Burmistrzowie częściej dokonywali przesunięć w budżecie, co byłoby kontynuacją wcześniejszej polityki. Przeglądając uchwałę zwrócił uwagę, że na niektóre zadania brakuje pieniędzy, między innymi na diety radnych. Nie bardzo zgadza się ze wszystkimi wydatkami. Uważa, że Skarbnik powinien przygotować poprawiony projekt uchwały.

Radny Mieczysław Rybakowski powiedział, że na dietę radnych i sołtysów i inne wydatki, o których zasadności radni byli poinformowani, zabezpieczyli pieniądze w budżecie.

Skarbnik, Pan Roman Kleszczyński, wyjaśnił, że w budżecie zamyka się każdy kwartał bez przekroczeń. Burmistrz ma prawo dokonywać przesunięć w ramach każdego działu. Jeżeli budżet się nie zamyka, Burmistrz zwraca się do Rady o przesunięcia między rozdziałami. Trzeci kwartał zamknął się nadwyżką. Poinformował Burmistrza, że na koniec roku budżet może się nie zamknąć i wystąpi deficyt. Spodziewali się wpływu ze sprzedaży nieruchomości pod NETTO. Obecny Burmistrz działa inaczej niż poprzedni, wystąpiły wydatki związane z aktywizacją społeczeństwa, imprezami.

Radny Konrad Janson powiedział, że pieniądze są roztrwaniane na drobne imprezy.

Radny Rybakowski poinformował, że przez rok pracy Rady nie zostały wykonane żadne inwestycje.

Radny Konrad Janson przytoczył zapis wcześniejszych uchwał, w których zostały zabezpieczone środki na wykonanie określonych zadań, a zadania te do chwili obecnej nie zostały wykonane.

Pan Ryszard Mróz wyraził opinię, że pewne rzeczy trzeba było wcześniej konsultować. Dobra wola powinna funkcjonować po obydwu stronach. Powiedział, że radni powinni wysłuchać na co te pieniądze zostały wydane.

Radna Halicka zapytała retorycznie, jaka została wytworzona choćby jedna konkretna inwestycja, chociaż wiedziała, że żadna.

Konrad Janson poinformował, że dyrektor ZGKiM na zebraniu w Dargobądzu mówił o 500% podwyżce za wywóz śmieci. Uważa, że nadwyżkę budżetową należałoby przeznaczyć na budowę sortowni odpadów w Recławiu.

Przewodnicząca Rady przypomniała, że na wcześniejszej sesji radny Marian Roszak wnioskował o zabezpieczenie kwoty uzyskanej ze sprzedaży działki pod sklep NETTO właśnie na ten cel.

Radny Robakowski zapytał czy Burmistrz miał prawo wydać te pieniądze bez zgody Rady.

Radca prawny Pani Małgorzata Skibniewska odpowiedziała, że nie chce wypowiadać się w tej sprawie, ponieważ jej nie zna, od tego są służby takie jak RIO, które zajmują się takimi problemami.

Radna Halicka wyjaśniła, że Burmistrz nie może dokonywać zmian w budżecie bez uchwał Rady Miejskiej.

Radny Jan Klonowski powiedział, że nie ma obrazu na co zostały wydane pieniądze i czy w ogóle wydano. Uważa, że powinno się zaakceptować to co jest i wytyczyć jak postępować w przyszłym roku. Prosi o podjęcie przygotowanego projektu uchwały.

Radna Danuta Szubert wniosła o przeprowadzenie imiennego głosowania nad projektem uchwały.

Radny Marian Roszak zapytał czy prawdą jest, że Gmina płaci za zlecenie dla pracownika pana Huszczy 1500 zł (cztery razy pracuje w ciągu tego okresu) za wydawanie darów.

Skarbnik odpowiedział, że jest taka umowa - zlecenie.

Radna Danuta Szubert zapytała jak rozliczane są koszty przewozu pana Huszczy.

Skarbnik odpowiedział, że nie wie.

Wniosek zgłoszony przez radnego Rybakowskiego odnośnie zmian w budżecie poddano pod głosowanie.

Radny Jan Klonowski powiedział, że właściwie nie wie za jakim projektem uchwały ma głosować. Prosił o dostarczenie poprawionego projektu uchwały.

Przewodnicząca wyjaśniła, że każdy miał czas na zapoznanie się z uchwałą, na Komisji Budżetowej była omawiana i każdy mógł dowiedzieć się na co zostały wykorzystane pieniądze.

Za wnioskiem Klubu Radnych i wprowadzeniem poprawek głosowało 11 radnych, 0 przeciw radnych, wstrzymało od głosu 3.

Projekt uchwały w powyższej sprawie wraz z przegłosowaną poprawką poddano pod głosowanie.

Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, przeciw 0 radnych, 3 wstrzymało się od głosu. Uchwałę podjęto większością głosów.

Uchwała Nr XX/168/07 jest załącznikiem nr 19 do protokołu.

Z sali obrad wyszedł radny Jan Klonowski oraz radny Robert Lemza. Stan radnych na sesji - 12.

Ad.21.(20).

Opinię Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa do projektu uchwały w sprawie opłaty za posiadanie psów przedstawił Przewodniczący Komisji (zał. nr 2, pkt 17 opinii).

Projekt uchwały poddano pod głosowanie, za jej podjęciem głosowało 12 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XX/169/07 stanowi załącznik Nr 20 do niniejszego protokołu.

Na salę obrad wrócił radny Robert Lemza. Stan radnych na sesji - 13.

Ad.22.(21).

Z opinią Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa do projektu uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych zapoznał radnych Przewodniczący Komisji (zał. nr 2, pkt 18 opinii).

Projekt uchwały poddano pod głosowanie, za jej podjęciem głosowało 13 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu. Uchwałę podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XX/170/07 jest załącznikiem nr 21.

Ad.23.(22).

Z opinią Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa do projektu uchwały w sprawie opłaty miejscowej na terenie miejscowości Wolin, Wisełka, Świętouść, Kołczewo, Karnocice, Żółwino i Piaski Wielkie przedstawił Przewodniczący Komisji (zał. nr 2, pkt 19 opinii).

Projekt uchwały w powyższej sprawie poddano pod głosowanie, za jej podjęciem głosowało 13 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XX/171/07 jest załącznikiem nr 22.

Na salę obrad powrócił radny Jan Klonowski. Stan radnych na sesji - 14.

Ad.24.(23)

Z opinią Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa do projektu uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta dla celów podatku rolnego na rok podatkowy 2008 zapoznał radnych Przewodniczący Komisji Konrad Janson (zał. nr 2, pkt 20 opinii).

Na pytanie radnego Jana Frankowskiego odpowiedzi udzielił Skarbnik Gminy.

Radny Czesław Zieliński powiedział, że ustawa mówi, iż można obniżyć podatek do 50%, a w projekcie uchwały jest więcej.

Skarbnik odpowiedział, że nie ma takiego przepisu.

Radna Maria Bednarczyk powiedziała, że na wioskach nie prowadzone są żadne inwestycje.

Radny Jan Klonowski wyraził opinię, że pieniędzy trzeba było szukać wcześniej, a nie w danym roku podatkowym.

Projekt uchwały poddano pod głosowanie. Za jej podjęciem głosowało 12 radnych, 1 przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

Uchwała nr XX/172/07 jest załącznikiem nr 23.

Ad.25.

Opinię Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa do projektu uchwały w sprawie ustalenia inkasa od poboru zobowiązań podatkowych przedstawił Przewodniczący Komisji (zał. nr 2, pkt 22 opinii).

Radny Klonowski uważał, że podatek rolny nie powinien być zróżnicowany. Proponuje 6% dla wszystkich.

Radny Jan Frankowski jest zdania żeby nie różnicować podatku.

Zastępca Burmistrza pan Ryszard Mróz wyjaśnił, że była to sytuacja zastana, od wielu lat stosowana.

Radny Leszek Kopański zaproponował 6,5% dla wszystkich.

Radny Konrad Janson zaproponował 15% od psów.

Za propozycją Leszka Kopańskiego 6,5% głosowało 13 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Za propozycją Konrada Jansona 15% głosowało 11 radnych, 0 przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

Za podjęciem uchwały wraz z poprawkami głosowało 13 radnych, 0 przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

Uchwała Nr XX/173/07 jest załącznikiem nr 24.

Ad. 4.

Wracając do punktu 4 porządku obrad, po konsultacji z radcą prawnym stwierdzono, że Rada nie może desygnować delegatów do ECRB.

Projekt uchwały w sprawie zawarcia przez Gminę - Miasto i Gmina Wolin Porozumienia międzygminnego z Gminami: Miasto Międzyzdroje oraz Miasto Świnoujście w sprawie utworzenia Europejskiego Centrum Różnorodności Biologicznej Wolin - Uznam poddano pod głosowanie. Za jej podjęciem głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XX/154/07 jest załącznikiem nr 25.

Ad.26.

Przewodnicząca poinformowała, że Rada Sołecka Wisełki wystąpiła do Rady Miejskiej Międzyzdrojów o wyrażenie zgody na przyłączenie Wisełki do Gminy Międzyzdroje.

Radny Zbigniew Hanasz powiedział, że Rada Sołecka miała przeprowadzić ankiety dotyczące opinii mieszkańców w sprawie przyłączenia. Niestety do wielu rodzin ankieta nie dotarła. Nie wszyscy mieszkańcy podpisują się pod taką zmianą.

Przewodnicząca poinformowała o skardze jaka wpłynęła do biura Rady w sprawie braku dojścia do posesji w Wisełce. W związku z powyższym wnosi o uruchomienie Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi.

Za wnioskiem Przewodniczącej głosowało 13 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Poinformowała również o drugiej skardze dotyczącej przyłączenia wody do budynku mie-szkalnego w Kołczewie i wnioskowała o powołanie Komisji Rewizyjnej.

Za wnioskiem głosowało 13 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Ad.27.

W wolnych wnioskach radny Jan Frankowski ponownie wnioskował o postawienie pojemników do selektywnej zbiórki odpadów oraz o naprawę chodnika przy ul. Świerczewskiego od byłego sklepu „Dakota” w kierunku szkoły podstawowej.

Ponowił prośbę żeby OPS zajął się ludźmi bezdomnymi.

Przewodnicząca Rady Miejskiej w imieniu Spółki „VITA” poinformowała, że w przychodni mogą skorzystać z prysznica osoby bezdomne, jeżeli opiekunki z OPS takie osoby doprowadzą.

Zgłosił wniosek do Burmistrza o przedstawienie aktualnego stanu zatrudnienia nauczycieli języków obcych w gminie oraz ich kwalifikacji (czy posiadają przygotowanie pedagogiczne).

Poinformował, że nie widać efektów komisji sprawdzającej porządek na terenie gminy.

Podziękował Przewodniczącej za zwoływanie sesji w godzinach popołudniowych.

Zwrócić się do PKP o doprowadzenie do porządku poczekalni na dworcu (znajduje się w fatalnym stanie).

Radny Konrad Janson zgłosił wniosek o wydelegowanie osoby, która będzie pilnowała spraw związanych ze Związkiem R-XXI i zaproponował Pana Eugeniusza Maksymowicza.

Wnioskował o wykonanie chodnika w Ładzinie od skrzyżowania do szkoły.

Zgłosił wniosek o wytyczenie prostej drogi na ul. Golfowej w Wisełce.

Radny Marian Roszak poinformował o dezinformacji odnośnie Związku R-XXI. Z gazet wynika, że Związek nie posiada ziemi i działa na dziko. Przypomniał, że gmina Wolin posiada ziemię pod sortownię odpadów w Recławiu i należałoby w tym kierunku iść. Przedstawił sytuację odnośnie Funduszu Spójności i wykonania kanalizacji wodno-ściekowej.

Przewodnicząca również wyjaśniła jak wygląda praca w Związku Gmin Wyspy Wolin i o oba-wach, że gmina może stracić tak bardzo znacznych środków.

Przewodnicząca Rady przekazała prowadzenie sesji Wiceprzewodniczącej Rady i opuściła salę obrad.

Radna Danuta Szubert wnioskowała o nawiezienie tłucznia na ul. Świętosławy w Wolinie.

Wnioskowała o wyjaśnienie na jakich zasadach dzierżawi budynek po byłym „Światowidzie” Pan Huszcza, z jakich środków pokrywane są jego przejazdy i kto płaci pracownikom Urzędu za nadgodziny w pracy związane z obsługą Pana Huszczy. Czy w dzierżawionym budynku zacho-wane są warunki sanitarne i czy jest pozwolenie Sanepidu na przechowywanie tam żywności i składowanie używanej odzieży. Do jakich celów jest powołany OPS.

OPS ma określone funkcje i od przyszłego roku tymi sprawami będą zajmować się organizacje pozarządowe.

Radny Mieczysław Rybakowski zapytał, jak daleko posunięte jest pozyskiwanie środków na marinę w Wolinie.

Wnioskował o powołanie Społecznej Rady Konsultacyjnej przy OPS - skład której będzie zatwierdzała Rada Miejska.

Wnioskował o udzielenie odpowiedzi na jakim etapie jest pozyskiwanie pieniędzy na budowę mariny.

Radny Zbigniew Hanasz zgłosił wniosek o sprzątanie poza sezonem w Wisełce i Kołczewie (obecnie są pełne kosze śmieci).

Wie, że złożono Plany Odnowy Miejscowości i chciałby żeby podjąć uchwałę o przyjęciu POM.

Wnioskował, żeby Rada zajęła się przygotowaniem uchwały zezwalającej mieszkańcom miejscowości, sołectwa przygotowania własnych uchwał.

Radny Jan Frankowski wnioskował, żeby podczas sesji wyłączać telefony komórkowe.

Radny Jan Klonowski zwrócił uwagę, żeby osoby podpisujące, np. zaproszenia zwracały uwagę co podpisują.

Pan Dariusz Gajo - sołtys Ostromic wnioskował o zlikwidowanie dziury w jezdni jaka pozostała po naprawie awarii wodociągów w Ostromicach.

Zgłosił problem z wodą. W Ostromicach jest kilka ferm drobiu, mieszkańcy płacą dużo za wodę. Wnioskował, żeby założyć siodełko i zawór, a w razie awarii zamknąć tylko część wodociągów, tak by pozostali mogli mieć wodę.

Wnioskował o sprawdzenie lamp w oświetleniu ulicznym (brak oświetlenia).

Wnioskował o budowę wiat przystankowych w Parłowie i Strzegowie.

Wnioskował o rozgraniczenie działek przy placu zabaw i świetlicy w Ostromicach oraz o poinformowanie potencjalnego nabywcy lokalu przeznaczonego do sprzedaży o sąsiedztwie tego mieszkania ze świetlicą wiejską.

Pan Piotr Stolarek - sołtys Mokrzycy Wielkiej przypomniał wcześniejszy swój wniosek o zamontowanie tablicy informującej kierunek Mokrzyca - Unin.

Ad.28.

W związku z wyczerpaniem porządku Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej zamknęła o godz. 2020 obrady dwudziestej sesji Rady Miejskiej w Wolinie.

PRZEWODNICZĄCA RADY

EWA HALICKA

Protokołowała

Bogusława Szmigiel

14

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Krzysztof Konieczny 23-04-2008 10:18
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Krzysztof Konieczny 23-04-2008
Ostatnia aktualizacja: - 23-04-2008 10:18