Protokół nr XXXVIII/09 sesji Rady Miejskiej w Wolinie, która odbyła się w dniu 14 stycznia 2009 r.
Protokół nr XXXVIII/09
sesji Rady Miejskiej w Wolinie,
która odbyła się w dniu 14 stycznia 2009 r.
I. OBECNOŚĆ:
W trzydziestej ósmej sesji Rady Miejskiej, z ustawowego składu Rady 15 osób, uczestniczyło 14 radnych. Listy obecności są załącznikami nr 1 do protokołu.
II. PORZĄDEK OBRAD:
Otwarcie obrad i stwierdzenie quorum.
Przyjęcie porządku obrad.
Przyjęcie protokółów z poprzednich sesji.
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Wolin na 2009r.;
opinie Komisji Rady Miejskiej,
zapoznanie z uchwałą Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie,
dyskusja,
podjęcie uchwały.
Informacje Przewodniczącej o sprawach wniesionych do Rady.
Wolne wnioski i zapytania.
Zamknięcie obrad.
III. PRZEBIEG OBRAD:
Ad. 1 i 2.
O godzinie 1200 Przewodnicząca Rady Miejskiej - radna Ewa Halicka - otworzyła obrady XXXVIII sesji Rady Miejskiej, witając radnych i inne osoby obecne na sesji.
Na podstawie listy obecności i złożonych w niej podpisów stwierdziła, że obrady są prawomocne. Rada jest władna do stanowienia i podejmowania uchwał.
Burmistrz Pan Eugeniusz Jasiewicz wniósł o wprowadzenie pod obrady trzech nowych projektów uchwał:
projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu,
projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru obejmującego działki nr 51, 52/1, 52/2, 52/4 do 52/23 (włącznie), 50 (działka drogowa, część) i 54/3 w obrębie Zastań gmina Wolin,
projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę produkowaną i podawaną przez „Wodociągi Zachodniopomorskie” spółka z o.o. w Goleniowie obowiązujących na terenie Gminy Wolin.
Przewodnicząca poddała pod głosowanie kolejno zgłoszone projekty uchwał:
za wprowadzeniem projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf jako nowego punktu 5 głosowało 14 radych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu,
drugi projekt jako nowy punkt 6 przyjęli radni jednogłośnie - 14 głosami za,
za wprowadzeniem projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu jako nowego punktu 7 głosowało 13 radnych, 1 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.
Za przyjęciem porządku obrad wraz z przegłosowanymi punktami głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu. Pozostałe punkty porządku przyjmują odpowiednio nową kolejność.
Ad. 3.
Przewodnicząca Rady Miejskiej poinformowała, iż protokoły z trzydziestej szóstej i trzydziestej siódmej sesji zostały sporządzone zgodnie z wymogami Statutu Gminy i były wyłożone do wglądu w Biurze Rady Miejskiej. Radni nie wnieśli uwag do protokołów, w związku z tym wnioskowała o przyjęcie protokołów bez odczytywania.
Za wnioskiem głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.
Ad. 4.
Przystępując do realizacji punktu dotyczącego uchwalenia budżetu Gminy Wolin na 2009r. Skarbnik Gminy odczytał Uchwałę Nr CXLVII/434/2008 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie dnia 8 grudnia 2008r. w sprawie wydania opinii o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej Gminy Wolin na 2009 rok - zał. nr 3 do protokołu.
Z opinią Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Wolin na 2009r. zapoznał radnych Przewodniczący Komisji - radny Mieczysław Rybakowski - zał. nr 4.
Radny Konrad Janson - Przewodnicząca Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa zapoznała radnych z opinią Komisji do powyższego projektu uchwały (zał. nr 5). Komisja nie wydała pozytywnej opinii.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Spraw Społecznych i Organizacyjnych - radny Jan Frankowski przedstawił opinię Komisji w części dotyczącej zakresu działania Komisji (zał. nr 6).
Burmistrz Pan Eugeniusz Jasiewicz wyjaśnił, że projekt budżetu zakłada około 30 mln zł na przychody i wydatki. Kwota ta ma służyć całej społeczności naszej Gminy. 60% budżetu, tj. około 18 mln zł przeznaczone jest na oświatę i wychowanie oraz pomoc społeczną, reszta pieniędzy na inne działy. Pozostała kwota 12 mln musi zaspokoić wszystkie potrzeby. Składają się na to koszty bieżącego utrzymania instytucji oraz organizacji nas obsługujących. Są to ośrodki kultury, muzeum, dopłaty do ścieków i inne rzeczy. Zaplanowano inwestycje w wysokości 2,5 mln zł. Z uwagi na stan faktyczny nieruchomości na terenie całej Gminy, do których zalicza się ośrodki kultury, świetlice wiejskie, mieszkania i domy komunalne, obiekty których właścicielem jest gmina, drogi gminne, infrastrukturę wodociągowo - kanalizacyjną, środki w budżecie są niewystarczające. Dlatego zaplanowano zaciągnięcie kredytu w wysokości 7,5 mln na inwestycje. Na sferę wodno - kanalizacyjną przyjęto około 5 mln, z czego tylko do Związku Gmin Wyspy Wolin na samą dokumentację techniczną potrzeba około 3 mln zł. Wyjaśnił jak kształtowała się sprzedaż nieruchomości gminnych w ubiegłym roku. Z zaplanowanej sprzedaży w wysokości 3,9 mln zł, wpływy wyniosły 985 tys. Spowodowało to zmniejszony wpływ środków do budżetu. W tym roku zaplanowano sprzedaż na poziomie 2.650.000 zł. Stwierdził, że często padały pytania dlaczego więcej inwestuje się w mieście niż na wioskach, dlatego w kwocie zaciągniętego kredytu na inwestycje na wsi zaplanowano 6,3 mln, a na miasto 1,2 mln.
Przewodnicząca stwierdziła, że zadania o jakich mówi Burmistrz są częścią dodatkową a nie budżetem.
Zastępca Burmistrza powiedział, że na posiedzeniu Komisji Budżetowej były ustalenia nieformalne. Dalsza dyskusja miała się odbyć w późniejszym czasie, również wprowadzenie autopoprawek Burmistrza. Poinformował o rozstrzygniętym przetargu i wyłonionym wykonawcy na wykonanie remontu świetlicy w Ostromicach i budowie drogi ul. Leśnej w Wolinie.
Wyjaśnił, że budżet zaprojektowano tak żeby był zrównoważony, a nie z deficytu budżetowego. Zaplanowano wydatki takie na jakie gminę stać. Przeznacza się kwotę 2,4 mln na małe i większe inwestycje. Omówił propozycje prac związanych z adaptacją pomieszczeń gimnazjum na GBAS, z rozbudową i modernizacją przedszkola, udziałem w projekcie szlak żeglarski, uporządkowaniem gospodarki wodno - ściekowej ul. Kościelnej i Małej, wykonaniem dokumentacji sieci wodociagowej do Parłowa, rozbudową świetlicy w Recławiu, rewitalizacją części historycznej Wolina i przygotowaniem działek do sprzedaży. Podkreślił, że wymienione zadania mogą otrzymać dofinansowanie z programów opisanych w projekcie budżetu na stronie 8.
Przewodnicząca Rady raz jeszcze podkreśliła, że Burmistrz mówi o inwestycjach z załącznika, który nie jest budżetem. Są to pieniądze, które może uda się zdobyć, a powinno się mówić o budżecie faktycznym, czyli takim jaki jest z przychodów.
Radny Mieczysław Rybakowski stwierdzając, że Zastępca Burmistrza jest fachowcem od pozyskiwania pieniędzy unijnych, zapytał ile tych środków zaplanował do budżetu na 2009r.
Pan Ryszard Mróz wyraził opinię, że pytanie radnego jest nierozwojowe.
Radny M. Rybakowski powiedział, że Zastępca Burmistrza unika odpowiedzi.
Pan Ryszard Mróz odpowiedział, że w budżecie przewidział trzy zadania: drogę wiejską Wiekowo - Rzeczyn, remont ul. Słowiańskiej oraz rozbudowę świetlicy w Recławiu i remont w gimnazjum.
Radny Mieczysław Rybakowski stwierdził, iż radnym jest wiadomo, że wniosek na ul. Słowiańską nie został zakwalifikowany i odpadł z programu. Nie będzie dofinansowania na to zadanie.
Radny Konrad Janson powiedział, że skoro Burmistrzowie odbiegają w swoich wypowiedziach od tematu, to on również pozwoli sobie przypomnieć, że w zeszłorocznym budżecie Burmistrz zaplanował wykonanie inwestycji na 100 tys. Koalicja zmieniła to i wprowadziła wykonanie zadań na 3 mln. Dodał, że mieszkańcy Wisełki narzekają, że za mało się robi w okręgu, który on reprezentuje. W tym roku Burmistrz zaplanował w budżecie 7 tys. zł na inwestycje w Wisełce, w innych miejscowościach tego okręgu nie ma nic, a jednocześnie na tel. komórkowe zaplanował 22 tys. zł, na OSP kiedyś potrzeba było ok. 150 tys. dziś planuje się 368 tys. Powiedział o informatorze który kosztuje w roku 30 tyś. Informator powinien być, ale nie w takim nakładzie. Wspomniał o zakupach jakie dokonywane są przez Panią Kruszniak i o działalności tej Pani, gdy tym czasem taką pracę powinna prowadzić Pomoc Społeczna. Dodał, że dla Wisełki zaplanowano 7 tys. zł, a nic nie mówi się o toaletach, które niezbędne są przede wszystkim dla turystów odwiedzających tą miejscowość.
Przewodnicząca zapytała dlaczego nie została wykonana ul. Leśna w Wolinie, chociaż były zabezpieczone pieniądze w budżecie?
Zastępca Burmistrza odpowiedział, że nie było sprzedaży.
Radna Ewa Halicka stwierdziła, że nie mając pieniędzy Burmistrz nie miał prawa ogłaszać przetargu na wykonanie tej drogi.
Pan Ryszard Mróz powiedział, iż przetarg ogłoszono na 45 dni przed końcem roku i liczyli, że będą wpływy ze sprzedaży.
Przewodnicząca przypomniała, iż w październiku podczas spotkania w jej biurze z mieszkańcami z ul. Leśnej mówiła Burmistrzowi, że pieniędzy na tą drogę nie ma. Z-ca Burmistrza zapewniał, że ma 90 tys. zł na inwestycję. Przewodnicząca twierdziła, że jest to nieprawda gdyż nie ma fizycznie takich pieniędzy. Burmistrz nie mając pieniędzy ani możliwości zdobycia ich, ogłaszają przetarg w 2008r. na ul. Leśną, który ma być rozstrzygnięty w styczniu 2009r. i w projekcie budżetu nie zaplanował na tą inwestycje żadnych pieniędzy. Bez wiedzy Rady wydano 1.400.000 zł, a trzeba było pokryć koszty wykonania wodociągu Korzęcin - Jarzębowo 400 tys., Krzywoustego 300 tys. i przeznaczyć na ul. Leśną 90 tys. zł.
Zastępca Burmistrza powiedział, że budżet został przedłożony 15 listopada. Do końca roku zostało 45 dni. W tym czasie odbywały się przetargi na sprzedaż nieruchomości. Była taka szansa, że te pieniądze będą rozpoczęli więc procedurę przetargową. Gdyby te pieniądze były Burmistrz zwróciłby się do Rady o przesunięcie tych środków na niewygasąjące do tego budżetu.
Przewodnicząca powiedziała, że rozmowy u Przewodniczącej odbyły się przed 15 listopada. Zapytała jak Burmistrz mógł zaplanować sprzedaż działek pod koniec roku z przeznaczeniem uzyskanych środków na zapłatę, skoro w tym czasie będą święta i dni wolne. Jeśli przez dziewięć miesięcy udało się sprzedać działki na kwotę 900 tys. zł. Gdyby uzyskał te pieniądze to pierwsze do realizacji były płatności za wykonane już prace.
Na pytanie Zastępcy Burmistrza jakie było racjonalne rozwiązanie, Przewodnicząca powiedziała, że należało zgłosić się do Rady o zdjęcie po obydwu stronach w budżecie 2 mln.
Radny Konrad Janson stwierdził, że jeśli jest brak pieniędzy, to opracowuje się budżet kredytowy i robi konkretne zadania, wodę i ścieki, które są priorytetem.
Radny Rybakowski odczytał wniosek Klubu Radnych na rzecz promocji i rozwoju Gminy Wolin do projektu budżetu na 2009r. - zał. nr 7 do protokołu.
Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Radny Jan Klonowski zgłosił wniosek żeby we wniosku Klubu Radnych w dziale 600 zmienić zapis z Turystyka i łączność, na Transport i łączność. Prosił również o uwzględnienie w budżecie budowy wiaty przystankowej w Mierzęcinie - kwota 1.500 zł oraz w dziale 926 Kultura fizyczna i sport wykreślić z myślnika w Kodrąbku koszenie boiska.
Sołtys Kodrąbka Pani Krystyna Rytlewska powiedziała, że mieszkańcy cały czas sami koszą boisko za własne pieniądze, chodzi o wykonanie przyłącza na boisku.
Radna Maria Bednarczyk stwierdziła, że pieniądze na remont świetlicy w Ostromicach były zapisane w budżecie na 2008r., zapytała dlaczego nie została zabezpieczona kwota w tegorocznym budżecie na wykonanie tego zadania, jeśli w grudniu ogłoszono przetarg.
Burmistrz odpowiedział, że zaplanowano dochody ze sprzedaży nieruchomości na kwotę 3 800 tys. sprzedano za około milion. W tym roku kwota na to zadanie była ujęta w autopoprawce Burmistrza do projektu budżetu.
Przewodnicząca Rady powiedziała, że nie zostały wykonane zadania na 580 tys. a proponowało się przesunięcia na 1 400 tys. Nie wydaje się pieniędzy na coś, co nie było zaplanowane w budżecie.
Sołtys Mokrzycy Małej Pan Andrzej Wróblewski, będący również Prezesem OSP, wypowiedział się odnośnie Ochotniczych Straży Pożarnych. Powiedział, że ochrona przeciw pożarowa to społeczna praca wielu ludzi. Poinformował i wyjaśnił jak zwiększyły się koszty utrzymania straży w ciągu lat.
Radny Mieczysław Rybakowski wyraził opinię, że powinny być dwie straże w Wolinie i Kołczewie.
Pan Andrzej Wróblewski odnosząc się do zapisu w uchwale dotyczącego opłat za samochód w OSP Ładzin powiedział, że nie można finansować czegoś, co nie jest mieniem Gminy. Dodał, że nie ma podpisanej umowy między Burmistrzem a Komendantem PSP w Kamieniu Pom. Wyjaśnił, iż z telefonu komórkowego korzysta tyle, ile potrzebuje do utrzymania łączności. Zaprosił wszystkich do budynku straży, żeby zobaczyć jakie remonty we własnym zakresie prowadzą strażacy. Jako sołtys Mokrzycy Małej powiedział, że świetlica w Mokrzycy była wyremontowana, a dziś niszczeje.
Przewodnicząca Rady powiedziała, że Komendant PSP w Kamieniu Pom. powiedział zupełnie co innego w sprawie przekazania samochodu.
Radny M. Rybakowski stwierdził, że skoro świetlica ta została źle zrobiona, to są pracownicy, którzy to nadzorowali i byli za to odpowiedzialni.
Przewodnicząca Rady - radna Ewa Halicka zapytała, w którym dziale w budżecie znajdują się pieniądze na płace dla pełnomocnika ds. społecznych.
Burmistrz stwierdził, że Rada nadaje statut, w którym ustalone są prawa i obowiązki dla Burmistrza również do ustalania schematu organizacyjnego służb i pracowników. Pełnomocnik jest pracownikiem Urzędu.
Radny Mieczysław Rybakowski przypomniał, że wcześniej składał wniosek o powołanie takiego pełnomocnika i otrzymał odpowiedź, że nie jest potrzebny. Tymczasem dowiaduje się, iż taki pracownik już jest zatrudniony. Powiedział o zadowoleniu mieszkańców z pracy pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej. Nasz Budżet jest biedny i wystarczy jak OPS wykonuje swoją pracę i nie powinno wydawać się pieniędzy na dodatkową pomoc, która nie zawsze jest potrzebna.
Przewodnicząca Rady powiedziała, iż chodzą słuchy, że koło Światowida szykowane jest mieszkanie dla pani Kruszniak. Prosiła Burmistrza o ustosunkowanie się do tego czy tacy pracownicy są Burmistrzowi potrzebni i czy to są ludzie, którzy u nas mają się zajmować osobami starszymi.
Burmistrz odpowiedział, że jest to nieprawda. W Wolinie nie jest przygotowywane mieszkania dla Pani Kruszniak. Współpracowników dobiera Burmistrz z pełną konsekwencją.
Głos zabrał mieszkaniec Świnoujścia Pan Garbacz, który opowiedział o problemach mieszkańców ul. Hołdu Pruskiego z rodziną Pani Kruszniak.
Po jego wypowiedzi Przewodnicząca zaapelowała, żeby Burmistrz zweryfikował swoje stanowisko odnośnie zatrudnienia tej pani i przeanalizował współpracę z Panem Huszczą.
Pan Eugeniusz Maksymowicz - przedstawiciel Związków Zawodowych posługując się Regulaminem Organizacyjnym Urzędu powiedział o zakresie obowiązków Pani Kruszniak, w którym między innymi ma udzielać porad prawnych. Zarzucił Burmistrzowi, że działalność tej pani to jest handel darami i musi być to rozliczone.
Radny Czesław Zieliński zapytał, co było powodem wykreślenia z projektu budżetu budowy kanalizacji sanitarnej i deszczowej ul. Kościelnej i Małej, skoro wcześniej była podjęta uchwała o zagospodarowaniu przestrzennym tego terenu. Dodał, że na tym terenie sprzedano już pięć działek.
Radny Mieczysław Rybakowski powiedział, że jest wiele innych dróg w dużo gorszym stanie, gdzie ludzie nie mogą dojechać do domów i to te w pierwszej kolejności należy wykonać.
Przewodnicząca dodała, że w związku z niewykonaniem w ubiegłym roku zaplanowanych inwestycji ponownie wpisano je do budżetu. Logiczne jest, że trzeba najpierw skończyć rozpoczęte zadania, żeby wykonywać koleje.
Radny Konrad Janson powiedział, że Rada półtorej roku temu zwracała się do Burmistrza o weryfikację pracy Pani Kruszniak.
Skarbnik Pan Roman Kleszczyński wnioskował o wprowadzenie zmian w uchwale budżetowej, które wynikają z zaleceń RIO. W par. 10, str. 2 dopisać punkt 3 „ z tytułu emisji papierów wartościowych oraz kredytów i pożyczek zaciąganych na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu” oraz o zmianę w par. 16 „Uchwała wchodzi w życie z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2009r. i podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiemu”.
Przewodnicząca Rady udzieliła głosu Pani Danucie Jabłońskiej, która powiedziała, że ludzie biedni mają swoją godność i chcą być traktowani z szacunkiem. W kampanii wyborczej Burmistrz obiecywał zagospodarowanie niszy popegerowskiej ale nie dotrzymał słowa. Ludzie ci byli potrzebni Burmistrzowi tylko do kampanii wyborczej. Zapytała jak wygląda współpraca Pani Kruszniak z OPS.
Pani Małgorzata Klimkowska Kierownik OPS odpowiedziała, że na początku działalności spotkała się z Panią Kruszniak, która prosiła o udzielenie informacji o zasadach i kryteriach udzielania pomocy. Kierownik udzieliła wyjaśnień ale nie mogła udostępniać wszystkich danych ponieważ obowiązuje ją ustawa o ochronie danych osobowych.
Głos zabrała mieszkanka ul. Leśnej, która prosiła w imieniu mieszkańców tej ulicy, o przywrócenie zaplanowanej kwoty 190 tys. z ubiegłego roku, na wykonanie drogi, wody i lamp.
Przewodnicząca ogłosiła przerwę w obradach.
Po przerwie obrady wznowiono.
Przewodniczącą Rady poddała pod głosowanie zmianę zapisu we wniosku Klubu Radnych na str. 3 z Turystyka i łączność, na Transport i łączność. Za zmianą głosowało 9 radnych.
Zastępca Burmistrza stwierdził, iż myślał, że uzgodniono z Komisją Budżetową 50 tys. na przygotowanie projektu dotyczącego świetlicy w Recławiu. Powiedział, że można skorzystać z szansy pozyskania środków na szlak żeglarski, ponieważ Wolin znalazł się w tym projekcie. Rozpoczęto remont przedszkola ale pozostało jeszcze wiele prac do wykonania, niezbędna jest wymiana ścian i dobudowa 3 sal. Zależało im również na remoncie pomieszczeń w Gimnazjum z przeznaczeniem na GBAS. Żeby starać się o aplikację dofinansowania niezbędne jest zabezpieczenie udziału własnego w budżecie. Większość środków finansowych na działalność sportową, rekreacyjną, kulturalną, równo zostały pocięte. Nie wszyscy mieszkańcy chcą inwestycje infrastrukturalne, są tacy, którzy chcą spędzić czas we właściwym miejscu i odpowiednim gronie. Prosił żeby w przyszłości znaleźć rozwiązania aby te działania były organizowane. Obecnie potraktowano to za złe i niewłaściwe wydatkowanie pieniędzy. Apelował o uwzględnienie w budżecie tych projektów, które mogą otrzymać dofinansowanie z funduszy zewnętrznych.
W kwestii formalnej prosił Przewodniczącą o prowadzenie obrad, a nie rozstrzyganie arbitralne jego wypowiedzi.
Radna Ewa Halicka odpowiedziała, że to, iż w ogóle zaczęto remont przedszkola, to zasługa Klubu Radnych, który w zeszłym roku zapoczątkował tą inwestycję. Remont przedszkola należy robić sukcesywnie, gdyż nie można jednorazowo wyłączyć kilku sal z użytkowania. Przedszkole cały czas funkcjonuje, dlatego nie ma potrzeby jednorazowo zabezpieczyć tak znaczną kwotę.
Odnośnie Gimnazjum jest nakaz sanepidu na wymianę stolarki okiennej i posadzek i jest to najpotrzebniejsza obecnie inwestycja. Pyzatym uważa, że przeniesienie GBAS-u do Gimnazjum jest niewłaściwe, gdyż spowoduje to obecność obcych ludzi w budynku szkoły.
Przystąpiono do głosowania nad poszczególnymi wnioskami.
Radny Jan Klonowski wnioskował o oddzielne głosowanie wszystkich wniosków.
Za wnioskiem Komisji Oświatowej o budowę wiaty w Mierzęcinie głosowało 6 radnych, 8 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.
Za zwiększeniem w § 80104 głosowało 2 radnych, przeciw 10, wstrzymało się od głosu 2.
Za zwiększeniem w § 8114 głosowało 2 radnych, przeciw 10, wstrzymało się od głosu 2.
Wniosek Skarbnika o zmianę w § 10 poddano pod głosowanie. Za wnioskiem głosowało 13 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.
Za zmianą w § 16 głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.
Przewodnicząca wnioskowała o głosowanie blokowe całego Wniosek Klubu Radnych. Za wnioskiem Przewodniczącej głosowało 11 radnych, 0 przeciw,3 wstrzymało się od głosu.
Za wprowadzeniem do budżetu na rok 2009 zaproponowanych przez Klubu Radnych odczytanych przez radnego Mieczysława Robakowskiego głosowało 12 radnych, 1 przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.
Przewodnicząca ogłosiła przerwę w obradach do 1730. Jest to czas niezbędny do przygotowania przez Skarbnika projektu budżetu na rok 2009 uwzględniającego przegłosowane poprawki.
Po przerwie o godz. 1745 obrady wznowiono.
Przewodnicząca wnioskowała o prowadzenie dalszych obrad do czasu powrotu Skarbnika. Wniosek przyjęto jednogłośnie 13 głosami za, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.
Ad. 5.
W punkcie dotyczącym projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę produkowaną i podawaną przez „Wodociągi Zachodniopomorskie” spółka z o.o. w Goleniowie obowiązujących na terenie Gminy Wolin rady Leszek Kopański wnioskował o obniżenie ceny wody i opłaty abonamentowej.
Radny Jan Frankowski zapytał jakie byłyby konsekwencje obniżenia stawki.
Radna Ewa Halicka uważała, że uzasadniona podwyżka może być na poziomie 10%. Dodała, że remonty Wodociągi wykonują we własnym zakresie i na własny koszt.
Radny Jan Klonowski stwierdził, że 20% podwyżka jest zdecydowanie za duża. Zaproponował podniesienie stawki o wskaźnik inflacji.
Burmistrz poinformował, że przez 2 dni kontroler był w Wodociągach Zachodniopomorskich i nie stwierdził nieprawidłowości, koszty nie budzą wątpliwości. Jeśli Rada obniży cenę, to konsekwencja będzie dopłata z budżetu. Podał jakie stawki obowiązują w innych miejscowościach.
Pan Marek Matys - Dyrektor ZGKiM wyjaśnił co składa się na opłatę abonamentową.
Po dyskusji uchwałę odłożono do następnej sesji i zobowiązano Pana Augustyniaka z ramienia Urzędu Miasta przy udziale radnego Leszka Kopańskiego do ponownej weryfikacji taryfy z Wodociągami Zachodniopomorskimi.
Za wnioskiem głosowało 12 radnych, 0 przeciw, 1 wstrzymała się od głosu.
Ad. 6.
Projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru obejmującego działki nr 51, 52/1, 52/2, 52/4 do 52/23 (włącznie), 50 (działka drogowa, część) i 54/3 w obrębie Zastań gmina Wolin poddano pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.
Uchwała Nr XXXVIII/374/09 stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.
Ad. 7.
Przystąpiono do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu.
Radny Konrad Janson powiedział, że z uzasadnienia uchwały wynika, iż dofinansowanie będzie na poziomie 15,3%. Uważa, że za dużo wydałoby się z budżetu Gminy.
Przewodnicząca Rady poinformowała, iż rozmawiała z sołtysami, którzy są przeciwni budowie takiej drogi, ponieważ w innych miejscowościach drogi są w znacznie gorszym stanie.
Pan Ryszard Mróz - Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że w pierwszym podziale wyszedł taki procent dofinansowania. Należy jednak się zdeklarować, bo później może się okazać, iż odpadają inne wnioski i tym samym zwiększa się dofinansowanie. Pan Burmistrz liczy na 50%. Zależy im na wykonaniu tej drogi, ponieważ jest w złym stanie i prowadzi do działek, które Gmina chce sprzedać.
Przewodnicząca zapytała jakie są możliwości obwarowania tego zadania, do momentu kiedy dofinansowanie będzie wynosiło minimum 50%.
Pan R. Mróz odpowiedział, że nie ma takiej możliwości.
Radny Jan Klonowski proponował żeby dać szansę Burmistrzowi, by mógł się wykazać.
Ogłoszono przerwę w obradach.
Po przerwie obrady wznowiono.
Przewodnicząca poddała pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie. Za jej podjęciem głosowało 5 radnych, przeciw 7 radnych, 1 wstrzymał się od głosu.
Projekt uchwały jest załącznikiem nr 10 do protokołu.
Ad. 4.cd.
Skarbnik Pan Roman Kleszczyński przedłożył poprawiony projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Wolin na 2009r. z uwzględnieniem przegłosowanych wniosków. Za podjęciem uchwały wraz z przegłosowanymi wnioskami głosowało 11 radnych, przeciw 1, wstrzymał się od głosu 1 radny.
Uchwała Nr XXXVIII/373/09 stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
Ad. 8.(5).
Przewodnicząca Rady Miejskiej nie przedstawiła pism wpływających do Rady.
Ad. 9.(6).
W punkcie wolne wnioski i zapytania radny Konrad Janson zapytał czy pieniądze uzyskane z opłaty klimatycznej w Wisełce zostaną przekazane Sołtysowi i Radzie sołeckiej Wisełki do dyspozycji Rady Sołeckiej.
Burmistrz Pan Eugeniusz Jasiewicz opowiedział, że wielokrotna kwota będzie wracała do Wisełki.
Radny Konrad Janson wnioskował żeby Komisja Rewizyjna zajęła się sprawdzeniem wydatków w 2007r. w dziale 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa. Za wnioskiem głosowało 8 radnych, przeciw 3, wstrzymało się od głosu 2.
Radna Danuta Szubert zapytała czy w zakresie czynności Pani Kruszniak ma udzielanie porad prawnych i jakie ma wykształcenie.
Burmistrz wyjaśnił, że ta Pani ma wykształcenie średnie i udziela porad prawnych w zakresie swojej wiedzy, w innych przypadkach kieruje zainteresowanych do Burmistrza.
Radna Danuta Szubert zapytała dlaczego korzystający z pomocy płacą po 2 zł do skarbonki.
Burmistrz odpowiedział, że jest to dobrowolna składka na Dom Dziecka w Mostach.
Przewodnicząca Rady zapytała czy Burmistrz nadal w tym roku przewiduje wydatki dla Pana Huszczy.
Burmistrz powiedział, że musi zapoznać się z budżetem.
Przewodnicząca powiedziała, żeby powiedział gdzie znajduje się taki zapis w jego budżecie.
Burmistrz odpowiedział, że nie ma swojego, jest obowiązujący budżet.
Przewodnicząca wnioskowała żeby na następną sesję Burmistrz przygotował odpowiedź, czy w tym budżecie, w jakim dziale przewiduje wydatki dla Pana Huszczy.
Radny Mieczysław Rybakowski zapytał w jakich godzinach przyjmuje Pani Kruszniak.
Burmistrz odpowiedział, że w środy i piątki w biurze a w pozostałe dni pracuje w terenie.
Po dalszej dyskusji na temat zatrudnienia Pani Kruszniak głos zabrał Zastępca Burmistrza. Nawiązując do podjętego budżetu na ten rok powiedział, że złoży informację do Marszałka Województwa, że samorząd Gminy Wolin nie jest zainteresowany dofinansowaniem do szlaku żeglarskiego. Powiedział również o utracie możliwości dofinansowania rozbudowy świetlicy wiejskiej w Recławiu, budowy drogi w Rzeczynie, uzyskaniu dofinansowania adaptacji mieszkań socjalnych w Chynowie z kredytu BGK, rozbudowy Gimnazjum oraz modernizacji ulic Osiedla Światowid z RPO.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że nie omieszka zawiadomić Marszałka, że w budżecie na 2008r. było przeznaczone 100 tys. zł na projekt dotyczący szlaku żeglarskiego i co Burmistrz zrobił z tymi pieniędzmi.
Ad. 10.(7).
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodnicząca Rady Miejskiej zamknęła o godzinie 1900 obrady trzydziestej ósmej sesji Rady Miejskiej w Wolinie.
PRZEWODNICZĄCA RADY
EWA HALICKA
Protokołowała
Bogusława Szmigiel
9
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Krzysztof Konieczny | 02-04-2009 15:27 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Bogusława Szmigiel | 02-04-2009 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 02-04-2009 15:27 |